11.2.16

Postní doba pro děti i dospělé...


Na počátku letošní (dost brzké) postní doby bych se s vámi ráda podělila o několik detailů, 
kterými si "zpestřujeme" toto období u nás doma. 


Kdysi jsem četla, že postní doba má mít svoje + a -. 
Něčeho se vzdáme a něco přidáme. 
A tak se samozřejmě naše malé oběti nesou většinou v obvyklém duchu vzdávání se sladkostí, televize, 
oblíbeného seriálu nebo pochutin všeho druhu. 
Pro děti je to někdy dost tvrdé, ale postní doba disponuje nedělemi a neděle nikdy není postní den
(vždy se připomíná zmrtvýchvstání) a tak, ačkoli pravidelně v neděli nepeču, 
v postní době se snažím, aby v neděli byl nějaký štrůdl nebo buchta na stole. 
Ale od pondělí do soboty opět nic...


Večerní modlitba je pak okamžikem, kdy vkládám postní témata 
(protože ranní modlitba je vždy ve znamení chaosu, ale i přesto se ji snažím udržet). 
Letos bych ráda 14 dnů před Květnou nedělí prošla každý den jedním zastavením křížové cesty. 
Od Květné neděle pak budeme probírat jednotlivé události Svatého týdne. 
Protože děti většinou všechny ty příběhy znají, je někdy zajímavé podívat se na ně optikou jedné zúčastněné osoby. 
Např. očima Panny Marie, sv. Petra nebo sv. Jana...
Taky jsem opět použila loňské modlitební úmysly pro postní dobu, které si můžete vytisknout zde.
Pro meditace s dětmi používám ty dvě brožurky, které vidíte na fotce. 
Mladí jdou s Kristem - spíš pro větší děti, ale obsahuje k jednotlivým zastavením celou řadu myšlenek. 
Křížová cesta pro děti - pro děti mladšího školního věku. Obsahuje příběhy z dětského školního života. Jak se vypořádat s problémy. Jak se podobat Ježíši. Je to krátké, ale milé. Ilustrováno dětmi.


Jako vizuální pomůcku používám kartičky s těmito ilustracemi. Musím se omluvit, ale vůbec netuším, jak se ke mně dostaly a ani, kdo je autorem. Jsou to ilustrace jak k růženci, tak ke křížové cestě a dají se tak použít i k vyprávění o velikonočních událostech. Moc ráda mám taky klasické obrázky křížové cesty, které se někdy prodávají jako velikonoční pohlednice. Ze Slovenska k nám doputovala tahle...


Používám i jednu velmi starou německou knížečku o životě Pána Ježíše. Dostala se ke mně z druhé ruky. Ilustrace jsou kouzelné. Texty velmi zbožné a hlavně Biblické, bez přílišného filozofování nebo přikrašlování. Navíc i tuhle publikaci můžu použít k vysvětlení širších souvislostí včetně zmrtvýchvstání, nanebevstoupení a letnic...



Postní dobu využívám také k tomu, abych rozšířila naše "modlitební portfólio". K večernímu programu se přidá nová modlitba, kterou se děti můžou naučit zpaměti. Letos jsem se rozhodla pro "Zdrávas Královno".  Salve Regina je jednou z nejstarších mariánských modliteb. Já jsem se ji naučila ještě tak, že jsem ji slýchávala v kostele od žen, které se přede mší modlily růženec. Pokud navštěvujete kostel, kde se lidé přede mší nahlas modlí, pak máte ve farnosti velký poklad. 
Moje děti už takové štěstí nemají, takže je modlitby musím naučit doma. 


Já osobně se v postní době modlím každý den alespoň část křížové cesty. Neříkám, že celou. Někdy to nejde. 
Ale snažím se ji každý den nějak zapojit do mého duchovního života. 
Někdy rozjímám nad jedním tajemstvím. Jindy nad pěti a vložím je do modlitby růžence. Např.:
"Ježíš, kterému Veronika utřela pot z tváře"
"Ježíš, který byl položen do hrobu"



Když mám možnost jít na procházku, rozjímám při rychlé chůzi. 
Pro tuto příležitost jsem si vyrobila kartičky se zastaveními na druhé straně. 
Vejdou se mi do kapsy. Dávají mému rozjímání impuls a rámec, myšlenky pak plynou sami.


Přeji vám všem požehnanou postní dobu!

"Drahé děti! 
Tato postní doba je pro vás zvláštním podnětem, abyste se měnily. 
Začněte od tohoto okamžiku. 
Vypněte televizi a zanechte různých věcí, které pro vás nejsou užitečné. 
Drahé děti, vyzývám vás, aby se každý z vás obrátil. 
Tento čas je pro vás. 
Děkuji vám, že jste přijaly mou výzvu!"
(Medžugorje, 13.2.1986)

4 comments :

  1. Ahoj, Tvůj příspěvek je velkou inspirací na prožívání postní doby v rodině. My se snažíme večer u stolu číst pár myšlenek z brožurky, kterou pravidelně vydává Hradecké biskupství, ale ne vždy je srozumitelná pro naše náctileté potomstvo. Taky je zajímavá aplikace z Brněnského biskupství průvodce postem, pro chytré telefony. Pavel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji za tvé tipy! Já chytrý telefon nepoužívám, ale třeba se někomu jinému ta informace hodí. Pro starší děti (teenagery) jsou určitě zajímavé i historické kontexty (psala jsem tady už před nějakou dobou o historickém pozadí procesu s Ježíšem) nebo cokoli, co souvisí s průzkumem Turínského plátna. Pozoruhodné jsou prý i výsledky výzkumu plátna z Manoppella, ačkoli jsem já k tomu tématu zatím nic nečetla. Hezký den přeji!

      Delete
  2. Hezké a inspirativní, děkuji! :) Povzbuzuje mne, že je více lidí, kteří chtějí čas před Velikonocemi prožívat takto duchovně :)
    Na českém webu Církve bratrské jsou k dispozici texty "40 dní s Biblí" pro dospělé a je tam i moc hezká varianta pro děti s příběhy, otázkami, modlitbami a luštěním.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji za komentář! Na stránky Církve bratrské jsem se podívala, texty stáhla a hned je doporučím dál. Požehnaný den přeji!

      Delete

Děkuji za milý komentář!