23.5.15

Měla by si křesťanka holit nohy a nosit make-up...? (aneb na vzhledu záleží)

Mám nového zpovědníka. Je to, řekla bych, kněz spíše konzervativní. Běžně ho potkáte jen v sutaně a přes týden nám tady vysluhuje latinské mše svaté. Kněz je to velmi vzdělaný a zbožný a upřimně bych takovou kombinaci zpovědníka přála každému z vás. 
Nicméně, abych se dostala k věci. Když jsem byla posledně u zpovědi, dostali jsme se na téma marnivosti. Nejednou mně totiž přepadává, při pohledu na utracenou sumu za parfémy, šminky a slušivé oblečky, špatné svědomí a říkám si, jestli bych raději neměla peníze poslat na chudé africké děti, než je vyplácet za něco tak povrchního. Když jsem se vyznávala z toho, že přece vím, že vzhled není důležitý, ale někdy mně přepadne kosmetický záchvat, kněz mi skočil do řeči: 
"Ale to je omyl."
"Omyl???"
"Ano. To není  katolické. Katolické je obojí. Krásná má být jak duše, tak tělo. Pokud se dává přednost jen jednomu aspektu, je to špatně. Vede to k deformaci. Vzhled JE důležitý."
A tak jsem mlčky naslouchala, jak se podle jeho názoru ženy v celé historii neodívaly ohavněji než v dnešní době. (I mé modní ambice to ráno dosály jen na rifle a tričko). Jak se nám vytratila ženskost. Jak by móda neměla být vulgární, ale měla by odrážet krásu a důstojnost toho, co si neseme uvnitř. 
"Zapomněli jsem na nedělní oblečení," pokračoval. "Svátek jako pátek, všechno splývá v monotónní šedi."
Ze zpovědnice jsem odcházela s "materiálem" k přemýšlení a řekla jsem si, že se o tento impulz podělím i s vámi. Ono správné množství make-upu v koupelně si budu muset nakonec určit sama, ale stojí za to se zamyslet nad naším přístupem k vlastnímu vzhledu. Čemu slouží a co odráží. 


Když brouzdáte internetem, můžete pod heslem "modest fashion" najít mnoho inspirace (doporučuji zejména Pinterest). Slovo "modest" by se dalo přeložit jako decentní, umírněný, skromný. Neznamená to ale beztvarý, nevýrazný nebo nudný. Na druhou stranu nemusíme nosit minisukně a velké výstřihy, abychom ukázaly, že jsme ženy. 



Přikládám ještě několik odkazů na blogy o křesťanské módě, které se mi líbí. 
Bohužel, v češtině jsem zatím žádný nenašla. 
Možná bych s tím měla začít :-)
Má nástěnka na Pinterestu s módou, která se mi líbí je zde.

9 comments :

  1. Jo tenhle outfit je to co jsem driv nosila ted jsou to vazne uz jen rifle a triko. Zamyslim se nad sebou :-) Knez mne prekvapil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upadáme do nudné pohodlnosti. Já jsem většinu času doma, ale ani ten domácí outfit u mně už není co býval :-)

      Delete
  2. Mňa to neprekvapilo,hovorí sa :vyzerá ako kostolná myš,...to platí o veriacich ženách,je to pre mňa odpudivé...je to ,,folklór ,, niečo čo si ľudia ,,dosadili ,, do tak trochu mentálnej ,,pózy,, ako vyzerá kresťan...mimochodom..nábožnosť a mať Kristovho ducha, teda byť Kresťan je ...
    ...v Neokatechumenátnom hnutí ,v katolíckom spoločenstve,kde Božie slovo a eucharistia ,kňaz boli jeho piliermi ,nás viedli k tomu ,že na eucharistiu si máme zobrať na seba to najkrajšie ! ...pre Krista...
    ...u nás vyšla kniha Chatrč a potom Chatrč dvojka,ktorá je už teologická ...a veľmi sa mi v nej páčilo vyjadrenie,že Duch Svätý má na starosti harmóniu,kreativitu a krásu !....takže krásno,harmonickosť a kreativita ,ako vlastnosť kresťanov, umelcov,kresťanského života a vôbec žitia,...je od Ducha Svätého ....:-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ano, i o kráse jako takové jsem s tímto knězem diskutovali. Krása totiž (podle katolické teologie) není subjektivní, ale objektivní skutečnost. Nejvyšší krásou je Bůh (Duch sv.), odráží se ve všem stvořeném a my se mu svou kreativitou snažíme přiblížit a vlastně se tak na této boží vlastnosti podílíme, participujeme. Proto nás vše krásné povznáší k Bohu. Na toto téma je skvělé krátké video "Why is modern art so bad" (Proč je moderní umění tak špatné), kde se právě poukazuje na to, že dřív se umělec cítil být nástrojem, který se snaží přiblížit k oné absolutní kráse (ačkoli na zemi samozřejmě nesplnitelné). Dnes se umělci snaží hlavně o "statement". Nechci zavrhovat všechno moderní umění, ale často je v něm víc sebeprezentace a touhy šokovat, než onoho "krásna"... (Video zde: https://www.youtube.com/watch?v=lNI07egoefc

      Delete
  3. Jééé, takového zpovědníka bych potřebovala. :) (Musím se za to modlit.)
    Uvažovala jsem občas, že bych své zdařilejší "modest outfity" fotila na blog, ale právě ten pocit, že to je přece jen marnivost, převážil a nakonec jsem to nedělala. Možná se pokusím o občasnou "nedělní módu". :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Modlitba určitě. Za kněze se modlím stále, aby jich bylo dostatečné množství ve vysoké kvalitě :-) Jinak, pokud se odvážíš a budeš se s námi dělit o svou křesťanskou módu, tak mi tím uděláš velkou radost (a určitě nejen mně).

      Delete
    2. No, zkusím to. Problém je, že mé oblékání není moc móda, protože mně je blízké nošení starého oblečení, dokud se nerozpadne, nosím martenskovské polobotky s barevnými ponožkami a nerada se líčím. :D Takže to bude taková trochu anti-fashion. :)

      Delete
  4. Hezky to ten kněz pověděl, měla jsem štěstí na lidi kolem sebe, kteří mi už dávno potvrdili to samé, že je potřeba starat se jak o tělo, tak o duši, aby bylo obojí v rovnováze:-)

    ReplyDelete
  5. Skvelý kňaz. Viac takých :))

    ReplyDelete

Děkuji za milý komentář!