15.11.13

Dýňové rizoto

Ještě stále máme sezónu dýní! Rychlé italské dýňové rizoto - potřebujeme:
- rizotovou rýži (Určitě tuhle. Vařit s jinou, to je jako doufat, že z nudlí do polévky a kečupu vykouzlím boloňské špagety. Dnes už to není nedostupná záležitost. Interspar prodává levnou a dobrou rizotovou rýži i pod vlastní značkou.)
- dýni (Nejchutnější je asi druh hokaido, ale tu už jsem nesehnala.)
- 3/4 l kuřecího vývaru (Mám vždy zmražený vlastní.)
- 1/4 l dobrého bílého vína (Ze špatného vína se dobré jídlo uvařit nedá.)
- cibuli
- máslo
- sůl, pepř, Parmezán 


Vezmeme si hrnec s co nejširším dnem. Já jsem zvolila dokonce vysokou pánev. I ta je dobrá. Dáme tam pořádný kus másla (máslo rovná se dobrá chuť, olej je tady na nic, moc rychle se pálí). Nakrájíme si cibuli a dýni na drobno a začneme na másle dusit. Já jsem z dýňového kola, které vidíte na fotce, použila půlku. Z tohoto množství jsem opět polovinu nastrouhala a druhou polovinu nakrájela na malé kostičky. Tak se mi půlka dýně takříkajíc ztratí v rizotu. Kostičky ale zůstanou mírně křupavé. 


Připravíme si zatím čtvrtlitrový hrnek rýže (cca 270 g) a čtvrtlitru vína. 
Ještě k té rýži. Já jsem použila italskou, koupenou v Bille. Chtěla jsem vyfotit krabici, ale než jsem to stihla, stala se krabice obětí nějaké válečné hry. Tak alespoň takhle...


Nejdříve na pánev přidáme rýži a trochu podusíme se zeleninou. Poté zalijeme vínem.


Nakonec postupně, naběračku po naběračce, s občasným zamícháním, přiléváme bujón. Necháme vařit naplno, nestahujeme (alespoň ne moc). Polévka se bude vyvařovat a mi ji budeme stále dolévat, až dostane rizoto krémovou strukturu. Celý proces závěrečného vaření trvá 20-25 minut. 
Úplně nakonec se rizoto dochutí Parmazánem. Někdo ho strouhá a míchá do hrnce, někdo až na talíři. Já jsem ho tentokrát neměla doma. Ale jiný sýr bych na to nedávala. Rizoto má tak charakteristickou chuť, že by se to nějakou nastrouhanou Goudou úplně zničilo. To pak radši bez sýru. Dobrou chuť!

Dýňové rizoto recept

13 comments :

  1. Hmmm.... to myslím že bych ty mé strávníky nepotěšila:-)))

    ReplyDelete
  2. To by u nás nikdo nejedl, dýně není oblíbená pochutina dětí...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já jsem ji tedy objevila také nedávno a musím říct, že není dýně jako dýně. Ty moc sladké druhy mi vyloženě nechutnají.

      Delete
    2. Ale jinak rizoto samozřejmě funguje i s jakoukoli jinou zeleninou. Nebo s houbami.

      Delete
  3. mňam mňam, ja by som si dala. niekedy si s mužom tekvicu len upečieme v trúbe a zjeme len tak samostatne...sladučká

    ReplyDelete
    Replies
    1. pečenou ji mám taky moc ráda. a zapékanou s brambory. mňam.

      Delete
  4. Jój... Tekvicu by som veru rada vyskúšala na nejaký nový spôsob. Ale s rizotom by som doma asi neuspela. Vlastne ani ja si neviem predstaviť ako by malo vyzerať rizoto, aby mi chutilo... Tak sa hádam inšpirujem nabudúce. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dokud jsem neochutnala tento italský způsob rizota, tak jsem taky nevěděla, že rizoto může chutnat jinak než suše. Je to úplně něco jiného než když se smíchá suchá dlouhozrná rýže se suchým hráškem a suchým masem. Dělávám jinak i smetanové rizoto - to se do něj na závěr vmíchá kysaná smetana nebo creme fresh. To je teprv lahoda!

      Delete
  5. Mńam, ale hlavně děkuji za tip kde nakoupit rýži na rizoto. Naprosto souhlasím, že jenom parmezán patří do rizota:-)

    ReplyDelete
  6. Soni, díky za recept, italské rizoto miluji, na rozdíl od muže, kterému připadá moc lepivé :-) Ale s dýní mě ještě nenapadlo udělat a to jí máme ještě asi 12 kg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jéje, tak to bude rizota a rizota :-) veselé vaření!

      Delete

Děkuji za milý komentář!